The backup plan

Nih bukan nak cerita pasal movie backup plan tuh. tapi lebih kepada financial lah. kita nih patutnya mesti ada backup plan. yelah kita tak tau apa2 akan jadi kan so kenalah sediakan payung sebelum hujan. lagi2 untuk orang2 yg mcm aku. byk hutang2 nak kena bayar. aku plak bukan suka bayar hutang2 nih selepas due date. buat apa membazir duit bagi bank extra duit kan? walaupun late penalty tuh baru takat 20-30 sen  kalau 360 bulan lewat dah berapa kan?

gambar hiasan - ayip sedang mengira budget
kita nih mmg perlu ada plan utk buat back up. simpanan dalam bank or apa2 amanah saham or tabung haji amat2 diperlukan masa kita sesak or apa2 jadi pada kita. tapi aku nak cerita pasal back-up plan lain. kebanyakan bill2 or loan2 kan due date nya on or before 1st day each calendar month kan. so utk org2 mcm aku nih yg kadang2 dpt gaji kadang2 lepas 1hb. so mmg perlu plan back up bagi mengelakkan tertangguhnya tanggungjawab anda untuk membayar hutang2. bila aku dapat gaji setiap akhir bulan aku tak pernah usik duit tuh. duit tuh aku peram dulu dalam bank. sbbnya aku guna duit gaji aku bulan lepas yg belum terusik lagi tuh. gaji yg aku tak usik tuh kira mcm backup plan lah kalau apa2 jadi pada aku masa nak menunggu ke akhir bulan. so kiranya bila lmbt dapat gaji boleh lah berbangga ckp gaji bulan lepas belum usik lagi. hihihi. kalau boleh backup plan yg nih mesti sekurang2nya ada dalam jumlah yg sama ngan gaji kita or lebih lagi bagus. jadi senang kalau lambat gaji takdelah lambat bayar hutang2 kan.

Itu sebabnya bila time gaji lambat jer aku boleh relax lagi sbb semua hutang2 aku dah langsai tepat pada masanya. aku kena plan mcm nih sbbnya office aku nih tak tentu bila dpt gajinya. tapi takde lah lmbt sgt. paling lmbt pun gaji clear dalam 4hb gitu. lagi satu skrg nih kan dah senang. internet banking mcm2 boleh guna. apa salahnya kalau ada duit lebih sikit tiap2 bulan tuh masuk dalam asb ke tabung haji ke. heheh berbaloi2 tau time sesak or time ngidam iPad hahahahahaha

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah